Begynder tips til meditation

Selvom du måske er typen som mener at meditation kun er for hippier og andet godt nok, så kan det rent faktisk tænkes at være brugbart også for dig?

Lider du af stress f.eks.? Chancen for at du gør det, er ret stor i vores danske samfund hvor det daglige jag efter det ene og andet bare gør os lidt mere stresset.

Før jeg fortæller dig disse begynder tips til meditation så skal du først vide hvad præcist det kan gøre for dig.

Hvordan kan stress hjælpe dig?

Stress kan afhjælpe dig med det daglige stress og få dig i bedre balance. Derudover kan du forbedre din måde at koncentrerer dig, tænke klarsynet og faktisk også gøre dig så afklaret at du kan klare de fleste trælse situationer som rent faktisk er med til at gøre os stresset.

Hvordan virker meditation?

I bund og grund er meditation bare en måde at slappe af og blive afklaret ved hjælp af at blive målrettet, besluttet og opnå en form for tålmodighed i krop og sind. Hvis du opnår disse ting hvilket du vil gøre ved hjælp af meditations tips så bliver du et fuldendt menneske.

Første skridt du skal tage er at indhente de rigtige meditations teknikker og du skulle bruge disse teknikker fra den rigtige gode side – meditationsguide.dk:

Meditation med kroppen

  1. Læg dig på ryggen på gulvet eller en madras. Begynd så med et par dybe vejrtrækninger og lad din opmærksomhed søge mod kroppen. Begynd så at gennemgå kroppen trin for trin, start ved fødderne. Tænkt på fødderne, mærk at de bliver afslappede. Fortsæt videre til knæene og mærk, om de er afslappede. Hvis de ikke er, så forsøg med fokus på dem, at få dem til at slappe af. På denne måde gennemgås hele kroppen. Hvor meget man du vil gå i deltaljer er helt op til dig selv. I princippet kan man fortsætte med små dele af kroppen som kæbe, tunge, mavesæk og så videre. Mærk også efter undervejs, om det gør ondt nogen steder, eller om kroppen har det godt.

Denne måde at meditere på er god til at starte med, fordi vi har et sted at holde fokus. Det giver et alternativ til alt det andet, som vi gerne vil tænke på, og man vil opleve en ro. Derudover bliver man med denne metode opmærksom på spændinger i kroppen, og måske får man mulighed for at give slip på nogen af dem.

Ulempen ved denne form for meditation kan være, at man nemt kommer til at falde i søvn, hvis man er træt. Så forsøg dig med denne teknik, når du er frisk.

Siddende meditation med lukkede øjne

  1. Prøv også at meditere siddende med øjnene lukkede. Når man ser billeder af meditation, sidder man ofte i skrædderstilling. Det er ikke nødvendigt, hvis man sidder bedre på en anden måde, specielt ikke i starten. Det vigtigste er, at man sidder, så man kan trække vejret frit.

Prøv så at rette opmærksomhed og fokus på et indre billede, din vejrtrækning eller hjerteslag. Det indre billede kan eksempelvis være en sky eller et billede af et lys. Pointen i denne meditation er at lade tankerne være. Når en tanke presser sig på, skal man skubbe den blidt væk og lade opmærksomheden komme tilbage til sit fokuspunkt.

Det gode ved denne form for meditation er, at man øver kontrol af sindet og lærer at være bevidst om, når tankerne trænger sig på. Derudover lærer man at koncentrere sig selvom der kan være mange forstyrrende tanker.

Meditation med åbne øjne

  1. Har man svært ved at holde sig vågen under meditation med lukkede øjne, kan man prøve at meditere med øjnene åbne. Det er naturligvis en anelse mere vanskeligt, da vi på den måde får en masse indtryk. Derfor kan man forsøge med at fokusere på noget fysisk. Det kan eksempelvis være et tændt stearinlys eller en blomst. Ellers er fremgangsmåden den samme som ovenfor.

Guidet meditation

  1. Det er også en mulighed at bruge en guidet meditation. Det er en rigtig god måde at meditere på, og der er mange forskellige guidede meditationer. De forgår ved, at man via højttalere eller i hovedtelefoner lytter til en stemme, som guider dig gennem meditationen. Man finder sine favoritter efterhånden, og det kan være en god idé at prøve lidt forskellige guidede meditationer i starten. Det kan også være godt at bruge guidede meditationer for dem, som er mere rutinerede, da man tit kan lære en masse nyt.

For at opnå det bedst muligt skulle du alliere dig med andre, fordi jo flere man kan sparre med jo bedre og hurtigere opnår man den rigtige teknik.

Se også dette...

Del

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin